2013/10/17

Leevi-sedän levikset repeää.

Fanityttöily=elämä?

Olihan se joo vielä vuos-pari sitten. Tokihan mä fanityttöilen vieläkin, mutta mä sanoisin et tässä lähemmäs 20 vuoden iässä on toi julkinen fanityttöily alkanu jäämään vähemmälle. Lähinnä satunnaisiin fb-postauksiin, tumblrin ihmeelliseen maailmaan ja satunnaisiin twitter-rantteihin asiasta X.

Jokatapauksessa, Johnny pyysi multa fandompostausta ja sen mä teille teen mielelläni.

Tässä postauksessa mä käsittelen vähän mun fanitushistoriaa, aiempia fanituksenkohteita ja varsinkin niitä nykyisiä.

Jo ennen peruskouluikää muistan "fanittaneeni". Silloin suurinta huutoa olivat Spice Girls ja Aqua, kaikkien lemppariysäriyhtyeet. Vielä tänäkin päivänä osaan täydellisesti ulkoa Barbie Girlin ja Wannaben sanat ja sävelen, jälkimmäistä on tullut luukutettua karaokessakin. Myöhemmällä iällä, noin 10-vuotiaana aloin fanittaa Britney Spearsia. Muistan pitäneeni kyseisestä laulajasta jopa esitelmän koulussa, suoraan wikipediasta kopioituna. Vuotta myöhemmin meno vaihtui hiukan erilaiseksi. Mä aloin kuuntelemaan HIMiä, Nightwishia, Within Temptationia ja muuta "NIIN TR00-GOOTTIMUSAA" ja aloin pukeutumaan mustiin. Eka kunnon fanituksenkohde syntyi kuitenkin ammattiskeittaajasta nimeltä Bam Margera.

Kyseistä Jackass-tähteä tuli fanitettua parikin vuotta, olin yläasteelle mennessä nähnyt Viva la Bamin ja Jackassin kaikki jaksot vähintään kolmeen kertaan, niihin aikoihin MTV vielä toisti noita sarjoja putkeen aina uudestaan ja uudestaan. Tulihan siinä muutkin Jackassin spinoffit katottua pariin otteeseen. Mukaan tuli silloin jopa Duudsonit, vaikkei mun fanitus niitä kohtaan koskaan noussut niin suureksi. Sillon pienenä 11-12 -vuotiaana halusin kovasti muuttaa West Chesteriin, Pennsylvaniaan ihan vaan koska Bam Margera asui siellä.

Yläasteiässä mun fanituksenkohteet vaihteli paljon. Pahin niistä oli kuitenkin (ai että mua jotenki hävettää myöntää tää) Finlanders -niminen iskelmäyhtye. Yhtäkkiä mun rockimman musiikin kuuntelu oli vaihtunu iskelmähumppaan. Mä en mielelläni puhu näistä ajoista, häpeän silloista 13-14 -vuotiasta itseäni niin syvästi että pahaa tekee. Sanotaan kuitenkin, että olin täydellisesti sellainen fani jollaisia tänä päivänä vihaan kaikesta sydämestäni.

Tietysti ysiin mennessä mun humppahuumani oli laskenut (thank fucking god) ja olin löytänyt sarjan nimeltä Heroes.

Oikeastaan tässä vaiheessa tärkeimmät entiset fandomini on käsitelty ja kerron seuraavaksi nykyisistä fandomeistani, mikä niissä kiehtoo, miksi fanitan ja muuta mukavaa.

1. Star Trek

Aloitetaan tästä. Star Trekiä olen katsonut jo pikkupennusta asti, Subilta sitä kun aikoinaan tuli jatkuvalla syötöllä. Muistan valvoneeni kerran koko yön vain siksi että halusin katsoa Star Trek -maratonia mikä kanavalta tuli. Tietysti olen aika paska trekkie, en nimittäin ole katsonut kuin TOSia, eli The Original Seriesiä. Okei, toki nää remakeleffat on nähty ja dvd-hyllyssä mutta. Pienestä asti mun lempihahmo oli Spock. Se oli suippokorvineen ja visual kei -kulmineen söpö kuin mikä, eikä remaken Spock koskaan pettänyt minua. Koska Zachary Quinto on rakkaus. Tosin nykyään remaken Chekov on kovin rakas minulle. Se on mun vauva.

2. Heroes

Tätä päädyin katsomaan aivan innoissani vuonna 2007, kun se Suomen telkkarissa pärähti näkymään. Tosin kunnolla aloin fanittamaan sarjaa vasta 2009, kun kakkoskausi alkoi Suomen telkkarissa, enkä sitten pahislapsena jaksanut odottaa seuraavia jaksoja, vaan etsin suoraan nettistreamilla ja katsoin kakkoskauden puolestavälistä loppuun ja heti perään kolmoskauden ja sain kaiketi jonkun Zachary Quinto -pistoksen silloin koska he's my baby too. Sylar on paras ja telekineettiset voimat.

3. KAT-TUN (ja muut Johnny's -poikabändit)

Aijai. Mä suunnilleen vihasin kaikkea aasialaista 16-vuotiaaksi saakka. Paitsi ehkä Sailor Moonia, Digimonia ja Pokémonia koska lapsuus. Sitten muutettuani Helvetin suulle (tunnetaan myös Nakkilana), tutustuin erääseen Iraan, joka tutustutti minut näiden kauniiden vinkuintiaanipoikien maailmaan. Saan syyttää kaikesta myös Tanaka Kokia, josta ranttasin viime postauksessani oikein kunnolla. Kokin takia aloin kuuntelemaan KAT-TUNia, josta siirryin joksikin aikaa myös Kanjani8:n ja Newsin pariin. Mun pahin fanituskausi oli loppuvuodesta 2010 alkuvuoteen 2012, jolloin olin pahimmillani masentunut, nolo pieni emoteini. Sen kyllä sitten myös huomasi. Kuitenkin ajattelen KAT-TUNia kaikella lämmöllä, ei se niiden vika ole että mä emoilin. Ja nythän löysin KAT-TUNin uudestaan kuukausi-pari sitten ja of course herra Tanaka sai potkittua itsensä koko bändistä pois. Noh. Paskaahan se tuleva tuotanto on ilman räppäriä mutta kaipa mä sen seuraavan mahdollisen sinkun kuuntelen ja jään sit loppuiäkseni kattoo noita vanhempia konsertteja ja kuuntelemaan vanhoja biisejä. Yhyy.

4. Doctor Who

Mä rakastuin David Tennantiin kun olin 15. Luukutin silloin Potterleffoja ku viimestä päivää ja bongasin herra Tennantin nelosleffasta. Mun piti jo sillon ruveta kattoo Doctor Whota mutta olin laiska. Vasta kolme vuotta myöhemmin, kun YLE alkoi näyttää kyseistä sarjaa näköruudussa, löysin itseni katsomasta sattumalta sitä. Kanavia selatessani päädyin sinä päivänä Yle kakkoselle ja katsoin siinä että jaa kappas Doctor Who, tätä mun on pitänyt katsoa, onkohan tässä Tennantin Tohtori? Jaa kappas, tää on Tennantin eka jakso! Jaa kappas, tää on spesiaaliki vielä! No siitä se sitten lähti. Sanotaanko että ilman Doctor Who:ta en olisi tänä päivänä kihloissa maailman ihanimman naisen kanssa.

5. K-pop

Joo no, kaikki tietävät Psyn ja Gangnam Stylen, eikö totta? Itse aloin kuunteleman K-poppia alunperin 2011 alkupuolella, kun löysin Big Bangin. (Ei, ei Big Bang Theory, idiootit) Siinä sitten herra T.O.P:tä fanittaessani tutustuin myös mm. semmoisiin ryhmiin kuin SHINee, Super Junior, Girls' Generation, 2NE1 ja DBSK/TVXQ/mikävittulie. Eli nämä kaikkein tunnetuimmat käytiin läpi jo 2011. Sitten se jäi. Tän vuoden alussa löysin Block B -nimisen yhtyeen. Sen jälkeen mun k-popin kuuntelu räjähti käsiin. Tällä hetkellä luukutan Block B:n, B.A.P:n ja Big Bangin lisäksi erinäisiä randombiisejä mm. Led Applelta, BIGSTARilta, Infiniteltä, EXOlta, B2STiltä ym.

6. Harry Potter

Se tärkein ja pitkäaikaisin viimeiseksi. Edesmennyt mummoni osti ensimmäisen Potterkirjan kun täytin 7. Siitä se sitten lähti. Ei tästä oikein muuta voi sanoa, kuin että kyseinen kirjasarjahan käsittää mun lapsuuden noin kokonaan.

Viimeiseksi nämä pienemmät, koko ajan vaihtuvat fanituksenkohteet, joihin lukeutuvat mm. sellaiset asiat kuin BBC Sherlock, Marvel, Avatar: The Last Airbender, Teinidracula, erinäiset japanilaiset draamasarjat, Kamen Riderit, Community sekä uusimpana pari animea kuten Puella Magi Madoka Magica sekä Shingeki no Kyojin/Attack on Titan.

Nyt kysymys kuuluukin: Mitä te fanitatte?

Nostalgian vuoksi vanhan blogini loppulainaus.

"Mä meen ny röökille."

6 kommenttia:

  1. Fanitin lapsena Pokémonia (etenkin Rakettiryhmää) ja Digimonia (Vandemon 4ever ♥). Yläasteella olin Sailor Moon -fani henkeen ja vereen, imin siitä paljon vaikutteita ihan oikeaan elämäänkin... :---D Japani oli kova juttu muutenkin ja olin rakastunut Tadanobu Asanoon (näyttelijä).

    Nykyään fanitan Freddie Mercuryä ja Queenia (fanitus oli pahimmillaan etenkin pari vuotta sitten), sekä Ozzy Osbournea ja Black Sabbathia. Jälkimmäistä kuuntelen melkein non-stoppina ja pidän Ozzyä muutenkin hirmu symppiksenä ja tyylikkäänä henkilönä. :3

    Fanitan tiettyjä sarjojakin henkeen ja vereen, esim. meinasin saada sydärin kun Vampyyripäiväkirjojen uudet jaksot pyörähti tässä kuussa käyntiin. Fanitan myös Klausia tästä kyseisestä sarjasta. True Bloodiinkin olen koukussa ja tiettyihin hahmoihin siitä. :3 Emmerdaleakaan ei saa unohtaa!

    VastaaPoista
  2. LOL haluutko ihan listan XD En voi laittaa aika järjestykseen ku nää tulee ja menee miten sattuu ja palaan aina vanhempiin aika ajoin, mut yritän ainakin alkuun :D Kuinkahan monta fandomia mulla ees on. Katsotaanpa....Spice Girlsistä on hyvä alottaa kun teit niin itekin :) Sit Nylon Beat -> HIM, Robbie Williams, Bam Margera -> Green Day, Muse, Nirvana, Foo Fighters, Anne Rice, Harry Potter, Star Wars, Artemis Fowl, LotR, Alex Rider, PotC, Fastlane, X-Files -> Manga ja anime (yaoi, Saiyuki ja The Wallflower pysyny suurimpina manga suosikkeina ja animeista Weiss Kreuz ja GTO), j-rock (The GazettE, Dir en grey, Girugamesh, MIYAVI, Kiyoharu...) ->j-pop (johnny's (esp. KAT-TUN ja Arashi)), FFVII, Supernatural, Merlin, Marvel, Angel, Buffy, Kamen Rider, j-drama -> k-pop (lähinnä JYJ, TVXQ, Shinhwa, Teen Top, Kim Hyunjoong, BoA), k-drama, Bones, MLP Friendship is magic ja uusimpina tässä One Direction, Avatar the last airbender, Teen Wolf, Fast and Furious..........oliskohan siinä nyt ainakin suurimmat ehkä mahdollisesti. Kuitenki unohdin jonkun, mut ei voi mitään nyt :D

    VastaaPoista
  3. Muistin pari jotka unohin XD BSB, BBC Sherlock ja James Bond :D

    VastaaPoista
  4. Haluun vaan tulla komppaamaan ekaa kommenttia koska Vandemon. <3 Tiiät liiankin hyvin mitä mä fanitan.

    VastaaPoista
  5. Säkin oot kuunnellu Nightwishia 8DD Tai siis mä fanitan niitä vieläkii. Ja you know KAT-TUN, Jin, Koki-- Doctor Who... AAAAAAAAAAA HEROESYHTEISÖ GALLERIASSA.

    VastaaPoista
  6. Mulla on Queen / Freddie Mercury tällä hetkellä fanituksen kohde. Kesällä rupesin tosissani innostumaan kun kuuntelin Queenia ja kattelin niistä dokkareita. Että sellasta. Toki on sit muitakin bändejä/näyttelijöitä yms, keitä ihailen suuresti.

    VastaaPoista